14:35 – 15:05 : "גבר, היכן אתה?" -גבריאל בוקבוזה

ד״ר גבריאל בוקובוזה.

כל גבר לפני שהוא מדבר צריך להפגין פה מיומנות טכנית, עם המקרופונים, עם כל הלחץ….

שלום לכולם, אני מאוד מתרגש לעמוד כאן ולדבר. ראשית תודה לאורן ולתמיד על ההזמנה, היוזמה התכנית והחזון. זה יום מרגש. זה דבר נדיר בשביל של אדם שנמצא בתוך מעגלים של טיפול וייעוץ, להיות בחדר שיש בו גברים ונשים בכמות שווה. מרצים גברים יוצא לנו לראות, אבל לראות קהל מאוזן בנושאים האלו, זה באמת מאוד מרגש.

החרדה היותר קלה ויותר גדולה, שאתם מרגישים מאיתנו, היא באמת נהדרת. זו בשבילי התחלה של מערכת יחסים.

בשנתיים האחרונות, אני עסוק בכתיבת ספר על גבריות. זה נושא שאני מאוד חי אותו חושב אותו וחוקר אותו. ומה שאני אנסה לתת בחצי שיש לי, זה כמה תובנות שאספתי במהלך הדרך. חלקן יותר פרובוקטיבות חלקן פחות, מה זה גבריות בימינו ומה גברים חושבים על זה.

אני שואל את השאלה בספר שלי ובמחקר, מה זה באמת גבריות? זה לא פשוט לענות על זה. עבור גברים זה מאוד סבוך, ולא נהיר, לענות על השאלה הזו. מה זה באמת גבר. עוד שאלה: האם זה כל כך משנה? האם משנה למישהו איזו דרך אבחר? בהנחה שזה משנה, שאלתי גברים בשנתיים האחרונות, מתוך הנחה שמודעות עצמית היא תנאי בסיסי לקיום. ״חייב אדם לדעת תחילה את עצמו לפני שידע משהו אחר. אך ורק …״ סרן קירגקור.

ראיינו גברים ישראלים, יהודים רובם, חלקם ערבים, מהי גבריות מבחינתם?

מתי לראשונה הרגשת גבר או בן: ״בוא נחשוב על זה רגע…. זו השאלה הכי מוזרה שנתקלתית בה אי פעם… לא, כי אני כאילו לא יודע מה אני אמר לענות.״ זו תשובה מייצגת שמדהים לנתח. בגיל 19 הרבה מעסיק אותם. אבל הזהות הגברית, זו השאלה הכי מוזרה שהוא נתקל.

האם חקרת במהלך חייך את הגבריות שלך?  בן 17, תמי דהיה לי ברור מה זה אומר להיות גבר, את הבסיס. לא היה לי צורך לחקור. (וודאות גמורה) אני פשוט זורם עם זה, ואם צריך אני אלא מעוד על מה זה אומר להיות גבר עם הזמן״

 

אלו אנשים צעירים, שבדכ עסוקים באופן אובססיבי בזהות שלהם. אבל בזהות הגברית הם לא עסוקים בכלל.

בן 29: אף פעם לא חקרתי את הגבריות שלי. מה יש לחקור? בתור חובב ספורט תמיד הזדהיתי עם ספורטאים גברים וזלזלתי בספורט נשים. לא יודע אם זה עונה לשאלה. ״

אם אומרים לגבר שהתשובה לו נשית מדי, הוא מייד הופך ליותר אגרסיבי. שלילת הנשי זו דרך להגדיר את גבריותם. כמו מחקרים על יהדות, שרק להיות יהודי כי יש אנטישמיות בעולם, זה לא מספיק. רק כדי להקטין את המוטיב הנשי כדי להתרחק ממנו זה לא מספיק. ֿ

בן 75: ״אני לא יודע איך להשיב לך. לא יצא לי לחשבו על זה עד היום. תשאל את אשתי.״

 

סימון דה בובאר כתבה, ״דבר לא היה מעלה על דעתו לכתוב ספר על מצבם המיוחד של הגברים באנושות, גבר לעולם אינו פותח בהצגת עצמו כפרט ממין מסויים שכן עובדת היותו גבר מובנת מאליה.״

 

המחקר מראה שרמת הבריות לגבריותם נמוכה מאוד. אז מה נכנס פנימה? הגברים מאמצים מיתוס חברתי מקובל על הגבריות. הגבר הוא המין החזק, השולט, בעל האמצעים, אחראי לספק, מנצל, מיני לטוב ולרע, מיני אלים וכוחני. הרבה מהגברים מאמצים אותם באופן אוטו׳. השילוב בין חוסר מודעות אישי חוסם פעמים רבות את הגברים מלהכיר את מצבם האמיתי כגברים בעולם. ֿ

המסקנה הראשונה מבחינתי שאם חושבים על זה, ואין להרבה גברים מודעות עצמית, ויש הרבה מיתוסים שמשתכפלים ואף אחד לא טרח לבדוק את זה., אז בעצם המשמעות היא שהמילה גבר ומושב הגבריות לא באמת קיימים. מאוד קשה למלא את זה בתוכן. יש אוסף דימויים רפויים וחסרי ביסוסי, של מה זה גבר. אובייקט שאינו יודע את עצמו לא יכול לפתח זהות.

ולכן מוזג הגבריות הוא מעורער וריק. לכן אולי אומרים למישהו ״אתה גבר גבר״ – לשם הדגשה.

לצד זו, צריך להכיר שיש בשנים האחרונות שגברים התחילו לשאול שאלות לגבי הגבריות. יש לזה גם פן מחקרי. ב25 שנה האחרונות, התפרסמו ספרים על גבריות. שימו לב לכותרות, מגבלות הזכריות, הנפילה של הגברים, המנוול על הספה, גברים בשינוי, אפשר לעשות מיפוי ואפשר שלהיות גבר בימינו, זה לא ברור, מושג עם ריק מסויים, ויש ואריציות של מה זה להיות גבר. תהליכים של שינוי, חקירה, בלבול, ואפילו גינוי עצמי.

במוסף ידיעות אחרונות, שבעה ימים, שלמה ארצי כותב שם, וביום שישי הוא כתב בהערצה על ספר של נינו שבתאי, שהיא כתבה על על מיני הרתפקאות מיניות עם גברים ישראלים פה בארץ, ועד כמה הם קטנים, מגעילים, פטתים, נצלנים, מתועבים. שלמה ארצי מצטט אותה בהערצה. וואי אני יכול לבאמת לראות כמה היא צודקת. כלומר, הרבה גברים מאמצים את הדימוי של הגינוי העצמי, וכמובן אם זה היה הפוך, ומישהו היה כותב על התרפקאות מיניות עם נשים וכמה הוא נדחה מהנשיות שלהן וכו׳, האיש הזה לא היה רואה אור יום.

אנחנו צריכים לפתוח דף חדש. יום עצמאות חדש. אבל זה יום עצמאות קשה. יום עצמאות של התמדדות מול המראה. גברים בימינו צריכים לערוך רשימת מצאי של מה כלול בנרטיב הגברי שלהם. למשל סיפורים על קשר עם אבא, רגשות חרדות, אני אציע פה כמה דברים כאלה.

הגבר החזק

במיתוס הדבר הכי חשוב  זה הנרטיב של הגבר החזק.

סיפורה של הטיטאניק, אחד האסנוות הימיים הגדולים של האנושות. הטרגדיה היתה שהיו סירות הצלה, לפחות ממחצית מאנשי הצוות. אז החליטו מי ימות? הכלל היה נשים וילדים תחילה. קוד חברתי שאומר שהגבר מקפח את חייו לפני הגבר והאישה. בספינה היו 434 נשים 110 טבעו. 1680 גברים 1357 טבעו – 19%.

כלומר, בעת מאבק או זמן לחץ, גברים הם הראשונים להיות מוקרבים. הגבר צריך לדעת שחייו שווים פחות בזמן מאבק או לחץ. ֿבמלחמות ההיסטוריה, נהרגו גברים במליונים. המיתוס המקובל שהוא לוחם, מגן, אבל בעצם מוקרב.

הסיפור של עידו גל רזון, הוא ראה מקרוב מה המשמעות של גבר בקרב – ההקרבה היא גם נפשית.

גברים גם מנוצלים במקומות העבודה. גברים עובדות שעות רבות יותר, ובעבודות מסוכנות יותר.

תמיד אומרים שלגבר יש כח כלכלי עדיף – האמת שזה לא נכון. מרבית ההון מרוכז במספר מצומצם מאוד של גברים. רוב הגברים העולם אינם משתכרים, אינם בעלי נכסים. השוואת ההכנסות של גברים ונשים – יש הרבה סיבות לעובדה שבממוצע יש לגברים יש משכורת גבוהה יותר. זה לא נכון, באותה עבודה באותה משרה,

גברים סובלים יותר ממחלות נפש מנשים, מתים מוקדם יותר, שיעור התאבדות גדול פי 3 ופי 4, מתמכרים יותר.

אז באמת נחשב כחלק מהזהות הגברית?

גברים מאופיינים ב:

חוסר מדועות להזותם העצמית הגברית,

בורות הכחשה וחוסר עניין בזהות הגבריתהדבר מביא לבלבול ביחס לגבריותם, ולזהות שבירה – מספיק שתגיד למישהו שהוא לא גבר וישר אתה מצליח להפעיל אותו.

לסיכום:

המיתוס המקובל על הגברים אינו מדוייק.

גברים צריכים לעסוק בשאלת הגבירות.

הם יכולים לעשות זאת בעידוד הותמיכה של נשים, אז זו אחריות וחובה של הגברים.

 

עוד פוסטים קשורים:

אודות כפיר לב סיני

כפיר לב סיני הוא אבא לשלושה ילדים שהחליט שבשביל להיות אבא טוב יותר הוא צריך לכתוב על זה. כמה שיותר. תוכלו ליצור איתו קשר ב-Google+ אבל בעיקר בפייסבוק.